سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه حقوقی عدالت آفرینان

ارائه دهنده کلیه خدمات مشاوره حقوقی و سند و وثیقه برای مراجع قضایی تامین و تهیه انواع سند، وثیقه و ضمانت برای دادگاه، دادسرا، تعزیرات حکومتی عدالت آفرینان 09127026188 آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتراز سازمان صدا و سیما، کوچه ترکش دوز، پلاک 6، طبقه 2، واحد 7

کفیل کیست و چه کسی میتواند کفالت متهم را بپذیرد؟

کفیل کیست؟ قرار کفالت چیست؟

 

یکی از قرارهای مراجع قضایی برای آزادی موقت زندانی قرار کفالت می باشد. کسی که قرار کفالت را قبول می کند کفیل متهم نامیده می شود و همانند ضامن مسئولیت وی را خارج از زندان بر عهده می گیرد. اگر به دنبال کفیل هستید با ما همراه باشید.

در میان قرار هایی که در مراجع قضایی مثل دادسراها صادر می شود ، یکی از مهمترین انواع آنها قرار های منتهی به بازداشت است . قرارهایی که منتهی به بازداشت می شوند باعث می شوند که آزادی متهم سلب شود . اما در دو صورت می توان بازداشت را به تعویق انداخت یکی در صورتی ارائه وثیقه و صدور قرار وثیقه و یکی معرفی کفیل از طرف متهم . در صورتی که متهم بتواند کفیل تعیین کند و قرار قبولی کفالت صادر شود ، متهم بازداشت نمی شود . قرار کفالت در قانون آیین دادرسی کیفری سال 92 مطرح شده است . از این رو در این مقاله به بررسی اینکه قرار کفالت چیست ، ویژگی های کفیل و ملبغ وجه الکفاله می پردازیم .

 

منظور از قرار کفالت چیست؟

طبق قانون مدنی، قرار کفالت در واقع یک عقد بین طرفین پرونده است که برای رسیدگی به زندانی در دادگاه های کیفری به کار برده می شود. بنابراین، افرادی که در دادگاه کیفری به پرونده آنها رسیدگی می شود می توانند برای آزادی موقت خود شخصی را به عنوان کفیل به دادگاه معرفی کنند تا در صورتیکه نیاز به حضور متهم در هنگام مرخصی بود بتواند به وی دسترسی داشته باشند. از همین رو قرا کفالت صادر می گردد.

آیا کفیل همان ضامن است؟

در حقیقت کفیل همان ضامن نیست. اکثر افراد این 2 مورد را با هم به اشتباه می گیرند. میزان اعتبار کفیل را در دادگاه قاضی تعیین می کند و برای قرار کفالت از وی فیش حقوقی دریافت می کند. البته برای اعتبار کفیل می توان جواز کسب، سند ملکی یا اتومبیل نیز ارائه داد. در حقیقت کفیل کسی است که هر زمان شاکی بخواهد باید کفیل متهم را به او بدهد. در ضامن شدن می توان ارائه ضمانت را به هر طریقی تهیه کرد. عقد قرار داد ضمانت بین 3 نفر صورت میگیرد. اما لازم نیست هر 3 نفر همدیگر را بشناسند. در صورتیکه متهم نتواند کفیل معرفی کند باید حبس بکشد. در کل این دو عقد برای تعهد کوتاه مدت می باشد و تا زمانیکه مضمون عنه و مکفول به تعهدات خود نسبت به مضمون له و یا مکفول له عمل نمی کنند این قرار ضامن و کفیل پابرجا خواهد بود.

برای اطلاع از شرایط گرفتن مرخصی زندانی می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

مبلغ وجه‌الکفاله

میزان مبلغ وجه‌الکفاله برای قرار کفالت بر اساس میزان آسیب بدنی که به شاکی وارد شده و همچنین شرایط و سابقه متهم تعیین می گردد. اگر زندانی یا متهم فرار کند و به هر دلیلی در دادگاه حضور پیدا نکند باید مبلغ وجه‌الکفاله را پرداخت کند. اما پیش از این می تواند طی 20 روز وی را تسلیم کند. از طرفی هم 10 روز وقت دارد شکایتی در اینباره تنظیم کند. البته این در شرایطی است که به دلایل غیر موجه در دادگاه حاضر نشده باشد.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص قرار کفالت با کارشناسان حقوقی عدالت آفرینان تماس حاصل فرمایید.

کارشناسان حقوقی عدالت آفرینان می توانند شما را در جهت پیدا کردن کفیل مناسب برای دادگاه کمک و یاری کنند.

منبع: کفیل کیست؟ قرار کفالت چیست؟